Cine și cum își poate recupera banii pe călătoriile plătite în avans- Coronavirus


Dreptul de retragere este recunoscut oricărui călător în legislația noastră. El va plăti însă, în general, o penalitatepentru asta, ceea ce înseamnă că o parte din banii pe care i-a plătit nu-i va mai putea recupera.

Călătorul poate înceta contractul privind pachetul de servicii de călătorie în orice moment înainte de începerea executării pachetului. În cazul în care călătorul încetează contractul privind pachetul de servicii de călătorie, acesta poate fi obligat să plătească agenției de turism organizatoare o penalitate de încetare adecvată și justificabilă“, scrie în OG nr. 2/2018, reglementarea pachetelor de servicii de călătorie. În contract nu pot fi stabilite chestiuni contrare acestei prevederi.

Totuși, penalitățile nu se aplică atunci când apar “circumstanțe inevitabile și extraordinare care se produc la locul de destinație sau în vecinătatea imediată a acestuia și care afectează în mod semnificativ executarea pachetului sau transportul pasagerilor la destinație“. Aici, călătorul are dreptul să i se dea înapoi toți banii plătiți, dar nu există dreptul la despăgubiri suplimentare.

O epidemie este, fără îndoială, o astfel de circumstanță. Aceeași ordonanță definește circumstanțele inevitabile și extraordinare în felul următor: “o situație care nu poate fi controlată de partea care invocă o astfel de situație și ale cărei consecințe nu ar fi putut fi prevăzute și evitate chiar dacă s-ar fi luat toate măsurile rezonabile“.

De altfel, la începutul anului, când epidemia de coronavirus era situată oficial doar în China, Ministerul Turismului recomanda românilor să evite călătoriile în țară și amintea de posibilitatea celor care și-au cumpărat vacanțe în China prin agenții că-și pot recupera integral toți banii de la firmele de turism.
Ce prevede legea privind pachetele de călătorie:„Conform art. 13, alin. (3) din Ordonanța nr. 2/2018 privind comercializarea pachetelor de servicii de călătorie: Prin excepție de la alin. (1), călătorul are dreptul să înceteze contractul privind pachetul de servicii de călătorie înainte de începerea executării pachetului, fără a plăti vreo penalitate de încetare în cazul unor circumstanțe inevitabile și extraordinare care se produc la locul de destinație sau în vecinătatea imediată a acestuia și care afectează în mod semnificativ executarea pachetului sau care afectează semnificativ transportul pasagerilor la destinație. Prin circumstanțe inevitabile și extraordinare înțelegem, conform art. 3, alin. (3) din Ordonanța nr. 2/2018 “o situație care nu poate fi controlată de partea care invocă o astfel de situație și ale cărei consecințe nu ar fi putut fi prevăzute și evitate chiar dacă s-ar fi luat toate măsurile rezonabile”.

Ce șanse au oamenii care și-au cumpărat vacanțe să-și recupereze banii dacă nu mai pot pleca în sejururi din cauza epidemiei de coronavirus?

Cei care au cumpărat, cumpără sau vor cumpăra pachete turistice și bilete de avion, sper ca, măcar, în urma acestei crize care există la nivel global, să citească drepturile stipulate în contract. De fiecare dată nu ne uităm ce semnăm. Funcție de clauzele din contract își pot recupera o parte a banilor sau deloc. Referitor la biletele de avion achiziționate, mai ales în regim de low cost, în proporție de 99 la sută aceste bilete au stipulat foarte clar că nu se pot schimba, nici ca dată, și nici returna banii.

Să înțelegem că persoanele care și-au cumpărat vacanțe înainte să explodeze epidemia de coronavirus și nu mai pot pleca pierd banii?

Cei care, spre exemplu, și-au luat la Târgul de Turism vacanță de Paște la Roma să se uite foarte bine la clauzele din contractul semnat cu agențiile de turism. În proprție foarte mare, sigur nu vor putea să-și recupereze banii.  Deasemenea și cu alte destinații.

În cazul de față poate fi invocată forța majoră?

Cazul de forță majoră este în avantajul agentului economic, prin care nu mai trebuie să-i dea omului banii înapoi. Fiindcă nu este din cauza agentului economic. Depinde însă foarte mult de contract rambursarea banilor.

În această situație, statul român poate interveni în vreun fel?

Depinde ce decizie va lua prin Ministerul Turismului. Probabil, poate să vină cu o subvenție de stat, prin care să se găsească anumite formule. Sincer, de cele mai multe ori consumatorul rămâne păcălit. Și în contractele bancare și în contractele de asigurări. Cetățeanul trage ponoasele. Noi sperăm să se găsească o soluție. Dacă nu, vom putea apela și la justiție pentru a găsi o formulă pentru ca grupurile de consumatori să-și poată recupera daunele materiale, dar și morale.

Sunt cazuri de agenții care îi presează pe oameni să respecte contractul și să achite integral sejurul, spunându-le că le vor fi returnați banii dacă excursia va fi anulată din cauza epidemiei. E normal în condițiile în care autoritățile recomandă reducerea deplasărilor?

Dacă li se dă în scris acest lucru, de ce nu? Trebuie să aibă neapărat un acord clar din partea agenției de turism. O notificare scrisă. Este extrem de important, ca să nu rămână doar la nivelul de o vorbă la telefon. Dacă se poate mailuri de pe adresa agenției de turism, nu de pe adresa personală a operatorului. N-ar fi rău să se ceară și un număr de înregistrare.

Cei care-și fac însă vacanțele pe cont propriu, fără intermediari, nu sunt protejați prin această ordonanță la care ne-am referit mai sus. De pildă, cei care și-au cumpărat vacanțe în regiuni cu carantină, prin contract direct cu cei care dețin spațiile de cazare sunt legați de prevederile contractuale și de legislația din țara respectivă. În măsura în care există înțelegere, banii ar putea fi recuperați, dacă nu se poate în baza contractului cu cei de la cazare.

surse: https://www.businessinsider.com/coronavirus-travel-plans-what-business-travelers-need-to-know-2020

https://www.libertatea.ro/stiri/vacante-anulate-coronavirus-cum-recuperezi-banii-2908838

Stay safe at home!

Keep in touch!

With love from The Travelling Hat,

Claudia V.